FUNCTIONS AND THE ROLE OF LABOR AGENCY IN SOCIAL WELFARE AND PERSONNEL MANAGEMENT IN GERMANY (THROUGH THE EXAMPLE OF IMMIGRANTS)
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper considers functions of the Labor Agency (Agency), which is an important mechanism for workforce management processes and procedures in the context of socially-oriented German economy. Agency activities are analyzed and how it practically implements social welfare principles (as exemplified by immigrants from CSI, Asian and African countries). The author operates based on his research and personal experience, gained while working in various German universities and companies. Special attention is given to how the Agency’s Center of Employment provide unemployed with unemployment relief and workplaces. Practical measures conducive to unemployment reduction are highlighted. It is emphasized that while Germany has powerful system of social welfare and sufficient unemployment reliefs, payroll taxes are also relatively high. Consequently, many immigrants try their hard to avoid working and prefer to live on the dole. Along with that the author reveals the reasons and ways through which German state officials discriminate immigrants thus favoring natives of Germany. Nevertheless, given one million vacancies to be filled throughout the country, many Germans reject the German tax system, emigrate and work successfully abroad (e.g., 65% of doctors in Switzerland are expatriate Germans). The paper specially emphasizes, that the majority of immigrants to Germany are poorly educated, poorly civilized Asians and Africans with extra families, while among native Germans single-child families prevail and highly qualified specialists do prevail among emigrants. Such social discrepancy arose discontent among German burghers which results in annual neo-Nazi anti-German marches in towns and villages. In conclusion the author provides recommendations for immigrants and Russians, willing to work in German, on how to integrate in the German society and adapt to labor market conditions of Germany.

Keywords:
agency, personnel management, immigrants, unemployment relief, social discrepancy, workplaces, discrimination
Text

Молодая переселенка - немка из Румынии с горечью рассказывает: «Я говорю по-немецки почти без ошибок, но как только открою рот, важный сотрудник Центра Занятости Агентства по труду (АгенТ) замечает мой акцент и сразу меняется, соматически относя меня к низшему классу». Казалось бы, я имею тоже немецкие корни. Очевидно, понять можно обе стороны. Это типичная языковая дискриминация, которая, как дамоклов меч, висит над переселенцами, особенно среди тех, кому больше 40 лет. Не только в ФРГ, в любой стране мира. При этом среди молодых переселенцев, получивших образование уже в ФРГ, следует отдать должное, такой проблемы нет. Этот случай, как верхушка айсберга, может служить рефреном в дальнейших рассуждениях и умозаключениях по поводу состояния управления персоналом, в том числе среди переселенцев, в Германии.

Автор исходит из того, что затрагиваемая тема в условиях глобализации, открытых границ и интернета в той или иной мере известна многим читателям. Поэтому автор хотел бы поделиться своим пониманием предмета обсуждения, исходя, прежде всего, из своего личного опыта работы в качестве представителя немецких компании Pressta Eisele, Rehau, Troplast и Schuering в Москве, Алматы и Ташкенте. Он участвовал в начале нулевых годов в организации торжеств при открытии завода - СП по производству ПВХ-профилей в г. Воскресенске (под Москвой). Автор исходит также из опыта деятельности в ФРГ в качестве научного руководителя НИР и профессора, читавшего лекции в университетах Веймара (Баухауз), Лейпцига, Штутгарта и Дортмунда. К тому же автор, как постоянный житель и ученый-исследователь, находится в гуще событий, происходящих в немецком обществе, испытывая на себе все позитивные и негативные его аспекты. Как видит читатель, автору есть от чего скромно отталкиваться.

References

1. Merkblatt fuer Arbeitslose. Bundesagentur fuer Arbeit. Zentrale. Maerz 2014. Herstellung: GGP Media GmbH, Poessneck.

2. Maywald J., Schoen B., Gottwald B. Familien haben Zukunft. Rohwolt Taschenbuch Verlag. Reinbek bei Hamburg. Okt. 2000.

3. Kudaibergen P. Erweiterung der Aussenwirtschaft Kasachstans mit Deutschland bei der technologischen Modernisierung in der Wirtschaft und Innovations — Erneurung des Grundmittels. Vestnik. Nauchnyy zhurnal KazGASA. Almaty. 2003. № 2 (8).

4. Was? Wie viel? wer? Finanzielle Hilfen auf einen Blick. Bundesagentur fuer Arbeit. Marketing. Juni 2013. CPI–Clausen & Bosse, Leck. BRD.

5. Die Jobboerse. Ein Leitfaden fuer Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmer. Bundesagentur fuer Arbeit. Zentrale. Aug. 2013. Willmy PrintMedia GmbH. Nuernberg.

6. Harenberg Aktuell 2008. Das Jahrbuch. Meyers Lexikonverlag. Mannheim·Leipzig Wien·Zuerich.

7. Dienste und Leistungen der Agentur fuer Arbeit. Vermittlungsdienste und Leistungen. Bundesagentur fuer Arbeit. Marketing. April 2013. Variograph Druck-& Vertriebs GmbH. BRD.

8. Seriya statey za 2008–2014 gg. Russkoyazychnyy zhurnal «Partner». Dortmund. BRD.

9. Kudaybergen P.K. Sobstvennyy sayt: www.seidene-strasse. de (na stadii vosstanovleniya).

10. Kudaybergen P.K. Vzglyad iz Germanii. Kazakhi i «kazakhskie nemtsy». Gazeta «Svoboda slova». Almaty. RK. 2007. 20 sent.

Login or Create
* Forgot password?