The authors consider the issues resolving relationship conflicts between tenants, their associations (homeowners associations, housing associations, a tenement house panel) and the housing and utility companies in the framework of the housing and utility sector reforms. The authors identify the principal causes of conflicts and contentions in the sphere, noting that, with a potential escalation of social aggression in the housing and utility sphere, the absence of a system of cooperation between the local self-governing bodies and the tenant associations makes it imperative that routinely functioning consulting authorities engaged in tenement housing regulation and management be established. For the purpose of conflict settlement in the housing and utility sector, the authors propose a number of innovative approaches based on the participation of exerts and conflict mediation. The authors believe it timely that housing-and-utility-focused mediation services be set up in the Moscow region. The authors describe the organization of their activities, and provide recommendations for local self-governing bodies and tenement house panels, aimed at the development and promotion of mediation in the sphere of housing and utilities in the Moscow region and a resolution of the existing conflicts.
housing and utility management, conflict, tenement house management, mediation
Обеспечение доступности коммунальных услуг для населения и комфортных условий проживания является одним из приоритетов жилищной политики Московской области. Более тысячи регулируемых организаций – поставщики тепла, воды, энергосбытовые и газотранспортные компании, а также утилизирующие бытовые отходы, – работают в сфере ЖКХ региона.
Реформирование жилищно-коммунального хозяйства в Московской области проходит в несколько основных этапов. В ходе этих этапов в муниципальных образованиях области были решены отдельные задачи реформы системы платы за жилищно-коммунальные услуги, модернизации и финансового оздоровления организации сферы ЖКХ, создания системы гарантированной адресной социальной поддержки населения, развития конкурентных рыночных отношений, привлечения частного бизнеса к управлению объектами коммунального комплекса и многоквартирными домами (МКД).
1. Ezhegodnyy doklad Obshchestvennoy palaty Moskovskoy oblasti «O sostoyanii i razvitii institutov grazhdanskogo obshchestva v Moskovskoy oblasti v 2012 godu» (utverzhden na plenarnom zasedanii Obshchestvennoy palaty Moskovskoy oblasti, protokol ot 13.02.2013 № 2).
2. Sayt «V Podmoskov´e» Goszhilinspektsiya Podmoskov´ya budet sotrudnichat´ s Rospotrebnadzorom. URL: http://inmosreg.ru/happen_news_urban/20140217/602442792.html (data obrashcheniya: 20.02.2014)
3. Zhukov A.A. Konfliktnost´ v zhilishchnoy sfere – puti minimizatsii. Mediatsiya kak kul´tura soglasiya i resurs razvitiya regionov Rossii: sb. materialov nauchno-prakticheskoy konferentsii 27-28 marta 2012 goda (Perm´). Informatsionno- metodicheskie materialy / sost.: T.I. Margolina, L.A. Yasyreva. – Perm´, 2012.
4. Federal´nyy zakon ot 27.07.2010 № 193-FZ «Ob al´ternativnoy protsedure uregulirovaniya sporov s uchastiem posrednika (protsedure mediatsii)».