The rapid development of the Internet-sphere involves an active expansion of the range of different online resources, technologies and opportunities for organizations for marketing purposes. This article is devoted to the promotion of educational services of universities using the Internet. In this paper we study the possibility of promotion of educational services of universities using Internet technologies that do not require significant financial investments, we also present the analysis of existing modern internet sites, which are used by universities for marketing purposes. The author explores the modern educational portals, sites of educational institutions, specialized sites reviews, social networks, search engines, portals and various themed e-mail services with respect to the efficiency of promotion of university educational services, identifies ways to promote university educational services via the Internet, developing recommendations to enhance their effectiveness. The paper presents the characteristics of the main groups of Internet resources, through which the promotion of educational services of universities can be made possible, gives examples of types of posting information about universities in order to promote educational services. The author gives her own research based on practical experience and work on online promotion of educational services of universities. According to the analysis of literature and the author´s studies, which reflect the main trends in the development of Internet technologies of promotion of educational services of universities, compiled a table summarizing the effectiveness of online resources and recommended content and low-cost methods of promotion of educational services of universities.
promotion of educational services, Internet technologies
Нет, наверное, более динамично развивающейся сферы, чем Интернет: то, что сегодня является прогрессивной инновацией, завтра превратится в устаревший «дедовский метод». В области продвижения образовательных услуг необходимо постоянно отслеживать эффективные инструменты и актуальные интернет-площадки. При этом в данной сфере достаточно широка область возможностей продвижения, не требующих значительных финансовых затрат. С этой целью можно выделить следующие интернет-ресурсы:
• официальный сайт учебного заведения;
• поисковые системы;
• образовательные порталы;
• социальные сети;
• тематические сайты, соответствующие профилю учебного заведения;
• сайты отзывов;
• электронная почта.
В соответствии с видами интернет-ресурсов можно выделить следующие методы продвижения рекламной информации, не требующие значительных финансовых вливаний:
• медийная (баннерная) реклама;
• SEO-оптимизация;
• размещение информации, интересной для целевой аудитории, информационных статей;
• создание и ведение личных информационных страниц;
• размещение отзывов;
1. Balakhonskaya L.V., Bykov I.A. Setevaya filosofiya: printsipy sozdaniya i rasprostraneniya internet-tekstov v reklame i PR// Izvestiya Penzenskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V. G. Belinskogo. 2011. № 24. S. 23-29.
2. Lutsuk A.I., Byta SV., Samokhvalov SM. SEO-tekhnologii dlya optimizatsii web-poiska. Rossiya molodaya: peredovye tekhnologii — v promyshlennost´! 2011. № 1. S. 279—282.
3. Uspenskiy I.V. Internet-marketing. SPb.: SPGUEiF, 2003.