The article presents an analysis of the processes of resacralization occurring in culture and art in parallel with the desacralization, which is the ontologicalfoundation of modern culture and postmodern art and has a worldview character, because the lack of spirituality in modern art and culture, spiritual and essential desolation of grounds of cultural sphere in general is associated on our view with the loss of the transcendent beginning or foundations that characterized all previous traditional classical culture and aesthetics. It was found that the resacralization takes different forms, leading to different types of shamanism (real and virtual) and sacralization of materiality, cruelty, somatic and libidinal phenomena in art, through which a person can go beyond their being, which leads to, respectively, shamanism in art, materialism, physicality, sexuality, violence in mass-to-date art, electronic digital media and specific artistic search and expressions in virtual art. Revealed that the process of resacralization is made possible by the fact that at the heart of the sacred there are deep archetypes of human consciousness, which define and interchange the sacred. However, modern culture has become a sacredly empty simulacrum, a shell without a high spiritual content, form and meaning, not presenting high and spiritual content, but rather suggesting low-lying values, because it is filled by the meanings and contents which have become relevant in the modern era. It is concluded that modern art makes sacred predominantly everyday and even baser postmodern phenomena and trends of today.
desacralisation, resacralization of art, postmodern, sacred, archetype
Современная постмодерная культура сознательно отказывается от признания бытия какого-либо иного духовного начала — Бога, Абсолюта, божественного Первопринци-па, за исключением обыденно человеческого, лишенного какой-либо устремленности метафизическим идеалам, метафизическим реальностям. Принцип десакрализации можно рассматривать как специфику бытия современной культуры, онтологическую основу современной постмодерной культуры, означающую и характеризующую обесценивание сакральных образцов, потерю сверхперсонального (социокультурного) и экзистенциального статуса культурой, утрату трансцендентальной реальности культуры в целом и искусства в частности, обеспечивающей общую целостность культуры, мира, общества, человека, и как следствие — ее децентрация, плюрализм, нониерархия ценностей и т. д. Однако параллельно этому происходит обратный процесс ресакрализации. Целью статьи является выявление феномена сакрального в современной десакрализованной культуре, способного реализовать процесс сакрализации в культуре и искусстве постмодерна.
Процесс ресакрализации возможен благодаря и на основе связи сакрального с глубинными архетипами человеческого сознания. Современная культурно-историческая ситуация «актуализирует интенсивный поиск духовных основ для культурной самоидентификации, заставляя функционировать самый глубинный слой человеческой психики — коллективное бессознательное с его архетипическими проявлениями» [4, с. 14]. А.С. Сафонова рассматривает сакральное как архетип, подсознательный символ, имеющий влияние на людей
1. Bychkov V.V. Fenomen nekpassicheskogo esteticheskogo soznaniya. Voprosy filosofii. 2003. № 12. S. 80—92.
2. Bychkov V.V. Fenomen nekpassicheskogo esteticheskogo soznaniya //Voprosy filosofii. 2003. № 10. S. 61—71.
3. Vasil´eva E. Vasiliy Kandinskiy. Zaklinatel´ budushchego. Iskusstvo. Tayna. 2013. № 2 (585). S. 126—129.
4. Ivanovskaya O.V. Vera kak fenomen kul´tury: avtoref. diss... d-ra filos. nauk. Volgograd, 2012. 43 s.
5. Pai/okov V. Robert Smitson. Mag Zemli. Iskusstvo. Tayna. 2013. № 2 (585). S. 136—141.
6. Podoroga V. Tayny v iskusstve net. Iskusstvo. Tayna. 2013. № 2 (585). S. 18—22.
7. Savkina A.V. Ponyatie sakral´nogo v usloviyakh sovremennogo obshchestva. Avtoref.dis... kand. filos. nauk. M., 2012.22 s.
8. Safonova A.S. Sakral´noe kak sotsiokul´turnyy fenomen. Avtoref. dis... kand. filos. nauk. SPb., 2007.20 s.
9. Stepanova S. Russkaya zhivopis´ v kontekste desakralizatsii iskusstva. Iskusstvoznanie. 2006. № 2/06. S. 152-176.
10. ShteynerA. Ontologiya tayny v iskusstve serediny veka. Iskusstvo. Tayna. 2013. № 2 (585). S. 60—71.
11. Eliade M. Izbrannye sochineniya: Mif o vechnom vozvrashchenii; Obrazy i simvoly; Svyashchennoe i mirskoe / Per. s fr. A.A. Vasil´evoy, Yu.N. Stefanova, N.K. Garbovskogo. M.: Ladomir, 2000. 414 s.
12. Bonnet Anne-Marie. Kunst der Moderne. Kunst der Gegenwart. Herausforderung und Chance. Knm 2004. 160 S.
13. Poetter Jochen. Kunst im 20. Jahrhundert. Schnellkurs. Koln 2004. 240 S.