ON THE USE OF MOTIVATIONAL SEQUENCE AIDMA IN POETICAL COMMUNICATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper explores the symbolic structure of one of the most outstanding works of civil lyrics in the 1960’s in the aspect of communicative motivation model. It analyzes the thematic grid of the poem, finds the connection of the semantics, syntax and the pragmatics of the text. Approaches that are shown in the article offer opportunities for their use in the field of the theory and practice of advertising, integrated marketing communications and political branding, which involves the search for the “soft weapon” – words, meanings, images, archetypes, contributing to the creation of myths that affect mass consciousness. The results obtained during the research will help to find and implement mechanisms that translate individual process of transmitting and receiving information in a socially important process of personal and mass effect.

Keywords:
motivational model, composition, intonation-melodic and metrical organization of remote semantic repetition, semantics, syntactica, pragmatics, echo phrases, political branding, promotional marketing, social communication.
Text

Шестидесятые годы прошлого века были временем всплеска гражданской активности отечественной интеллигенции. Популярность приобретает литература острого обличительного звучания. Видную роль в социальной коммуникации данного времени начинают играть литераторы, прошедшие через испытания ГУЛАГа: Александр Солженицын, Варлам Шаламов, Андрей Алдан-Семенов, Борис Дьяков, Анатолий Жигулин, Анна Никольская и др. Одной из самых ярких фигур в этом ряду выступает поэт Борис Алексеевич Чичибабин. Начало его творческой биографии было сопряжено с драматическими событиями. В 1946 г., когда он учился на первом курсе филологического факультета, поэта арестовывают, судят и приговаривают к пяти годам лагерей «за антисоветскую агитацию». Борис Чичибабин был автором острых скоморошьих куплетов, сопровождавшихся рефреном «Мать моя посадница». В этих куплетах присутствовали, в частности, строки:

Пропечи стрaну дотлa,
Песня-поножовщинa,
Чтоб нa землю не пришлa
Новaя ежовщинa!

Тюремные песни Чичибабина «Махорка» и «Красные помидоры» пели по всей стране. Надо сказать, что Борис Чичибабин, в отличие от многих других поэтов-шестидесятников, хорошо учитывал не только особенности современного ему коммуникативного пространства, но и специфику русского культурноисторического дискурса:

Кончусь, остaнусь жив ли, –
чем зaрaстет провaл?
В Игоревом Путивле
выгорелa трaвa.
(«Крaсные помидоры»)

References

1. Bagaeva T.B.Sotsializatsiya — osnovnoy vektor razvitiya marketingovykh kommunikatsiy [Sotsializatsiya — the main vector of development of marketing communications]. ETAP: ekonomicheskaya teoriya, analiz, praktika [STAGE: economic theory, analysis, and practice]. 2010, i. 2, pp. 148–158.

2. Volkov A.A. Osnovy russkoy ritoriki [Fundamentals of Russian rhetoric]. Moscow, 1996.

3. Gasparov M.L. Ocherk istorii russkogo stikha [Essay on the history of Russian verse]. Moscow, 2000.

4. Dal’ V. Tolkovyy slovar’ zhivogo velikorusskogo yazyka [Explanatory Dictionary of Russian language]. V. 1. Moscow, 1955.

5. Zaporozhets M.N. Reklamnyy tekst: funktsional’no-stilevoy status, osobennosti, struktura, vidy analiza [Promotional Text: functional-style status, features, structure, analyzes]. Vestnik Gumanitarnogo instituta TGU [Bulletin Humanities Institute TSU]. 2010, i. 3, pp. 99–105.

6. Lopatin V.V., Lopatina L.E. Malyy tolkovyy slovar’ russkogo yazyka [Small Dictionary of Russian language]. Moscow, 1993.

7. Ozhegov S.I. Tolkovyy slovar’ russkogo yazyka [Dictionary of Russian language]. M., 1960.

8. Orlova E.V. Osobennosti modelirovaniya kontseptosfery motivatsii v diskursivnom prostranstve reklamy [Features modeling kontceptosfery motivation in the discursive space of advertising]. Vestnik Irkutskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta [Bulletin of Irkutsk State Linguistic University]. 2010, i. 2, pp. 128–137.

9. Goykhman O.Ya., Leychik V.M. Reklama: yazyk, rech’, obshchenie [Advertising: language, speech, communication]. Moscow, 2011.

10. Denisov P.N., Morkovkin V.V. Uchebnyy slovar’ sochetaemosti slov russkogo yazyka [Collocations Dictionary of Russian]. Moscow, 1978.

11. Fedotova L.N. Reklamnoe soobshchenie: stadii vospriyatiya i vliyanie na prinyatie resheniya [Advertising message: the stage of perception and influence on decision-making]. Mediaskop [Mediaskop]. 2008, I. 1, p. 5.

12. Frolov D.P. Vul’garizatsiya teorii marketinga i puti ee preodoleniya [Vulgarization of marketing theory and the ways to overcome]. Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 3: Ekonomika. Ekologiya [Bulletin of Volgograd State University. Episode 3: The Economy. Ecology]. 2010, V. 3, I. 2, pp. 130–138.

13. Chichibabin B.A. Kolokol. Stikhi [Bell. Poems]. Moscow, 1991.

Login or Create
* Forgot password?