Perm', Perm, Russian Federation
This article continues the abstract of lectures on discipline «Economics of personnel management» under the bachelor program. Thechange in the principles of labor productivity management in the context of management evolution is displayed.Thefeatures of labor productivity managementdependent on the type of management are reviewed.The article reveals distinctive features of high performance organizations focused on noneconomic factors of productivity growth:increasing of commitment, involvement; development of competencies and multitasking of employees; support of creativity and teamwork. Areas of labor productivity management are identifi ed: performance management, managing costs of labor, management of labor factors, and management of people as bearers of ability to productive labor. Management processes of successful companies, that provide stable labor performance, are characterized.
labor productivity, non-economic factors of increasing labor productivity, reserves of labor efficiency.
В экономическом смысле категория «производительность труда» характеризует результат использования рабочей силы в конкретных организационно-технических условиях предприятия. Уровень производительности труда свидетельствует о том, насколько полно компания задействует внутренние и внешние ресурсы для достижения требуемых результатов. Чем выше производительность труда, тем больший «запас прочности» для конкурентной борьбы получает организация. Именно поэтому с самого начала становления менеджмента как науки и области практической деятельности развиваются и добавляются новые идеи в области управления производительностью труда.
В табл. 1 показано, как трансформировались взгляды на управление со времен Ф. Тейлора, Г. Эмерсона и А. Файоля, чьи работы заложили основы научного управления и стали для многих предприятий руководством по достижению высокой производительности труда.
Современные подходы в корне отличаются от исходных принципов, прежде всего, в том, что касается роли работника и рабочей группы в обеспечении производительности труда. Если начальные идеи касались, в основном, упорядочивания и регламентации трудовых процессов, нормирования труда, построения стимулирующих систем заработной платы, то сегодня центральное место отводится двум аспектам: во-первых, уровню развития системы управления, ее способности инвестировать в квалификацию персонала, выбирать наиболее рациональные приемы и методы труда, обеспечивать комплексный и системный подходы к повышению производительности; и во-вторых, человеку — его производительному потенциалу — знаниям, навыкам и способностям сотрудников, раскрывающимся в полной мере, если цели компании и цели индивида согласованы между собой [2, с. 99–100].
1. Armstrong M. Practice of Human Resource Management. St. Petersburg, Piter Publ., 2004. (in Russian)
2. Joey Matthews D., Megginson D., Surete M. Development of human resources. Moscow, Eksmo Publ., 2006. (in Russian)
3. Kremnev G.R. Management of labor productivity and quality: 17-modular program. Module 5. Moscow, INFRA-M Publ., 2000. (in Russian)
4. Meskon M., Albert M., Hedouri F. Fundamentals of Management. Moscow, Business LTD Publ., 2010. (in Russian)
5. Fitz-ents, Yak. Return on investment in human capital: measuring economic value of staff. Moscow, Vershina Publ., 2006. (in Russian)
6. Kibanov A.Ya. Labor of Economics and Sociology. Moscow, INFRA-M Publ., 2010. (in Russian)
7. Emerson G. Twelve Principles of productivity. Moscow, Economics Publ.. 1992.
8. Esaulova I.A., Nagibina N.I. The effectiveness of the Dutch companies: labor productivity, outsourcing, flexicurity. Kadrovik. 2011, I. 2. pp 134-143. (in Russian)
9. Gilley J.W., Eggland S.A., Jilley A.M. Prinsiples of Human Resource Development. Second edition. Cambridge, Perseus Publishing, 2002.
10. Huselid M.A. The Impact of Human Resource Management Practices on Turnover, Productivity and Corporate Financial Performance. Academy of Management Journal. 1995, № 38(3). Р. 635–672.