In connection with the creation of a January 1, 2015 the Eurasian Economic Union (EAEC) was necessary to study characteristics of movement of cultural property across the customs border of the inter-state association. In the proposed article deals with the criminalization of smuggling of cultural property, which is set in the legislation of the five countries participating in this association. In this comparison of these problems are considered for the first time.
cultural values, illegal trade, customs union
Пройдя период суверенизации, бывшие советские республики, а теперь независимые государства, начали объединяться в различные интеграционные сообщества. Так, было образовано Евразийское экономическое сообщество (ЕврАзЭС) как международная организация, в состав которой входили Республика Беларусь, Республика Казахстан, Кыргызская Республика, Российская Федерация, Республика Таджикистан и Республика Узбекистан.
1 января 2015 г. вступил в силу договор о создании Евразийского экономического союза (ЕАЭС), который образован в целях всесторонней модернизации, кооперации и повышения конкурентоспособности национальных экономик и создания условий для стабильного развития в интересах повышения жизненного уровня населения государств-членов. В ЕАЭС обеспечивается свобода движения товаров, а также услуг, капитала и рабочей силы, и проведение скоординированной, согласованной или единой политики в отраслях экономики.
1. Mulyukova V. A. Eurasian Economic Union as an international regional organization. Evraziyskiy yuridicheskiy zhurnal [Eurasian Law Journal], 2014, no 12, p. 21–25.
2. Azanov B.K. The Treaty on the Eurasian Economic Union: a comprehensive legal analysis (Section I. General Provisions. Section II. Basic principles, objectives, competence and Union law). Evraziyskiy yuridicheskiy zhurnal [Eurasian Law Journal], 2014, no 9, p. 39–48.
3. Abaydel´dinov E.M. Garmonizatsiya gosudarstv — chlenov Tamozhennogo soyuza i edinogo ekonomicheskogo prostranstva [Harmonization of states — members of the Customs Union and the Common Economic Space]: Materials of Roundtable (November 7, 2013). Astana, Institute of Legislation of the Republic of Kazakhstan, 2014, p. 52–61.
4. Ofitsial´nye vedomosti Respubliki Armeniya [Official Gazette of the Republic of Armenia], 2004, no 73, article 1507.
5. Natsional´nyy reestr pravovykh aktov Respubliki Belarus´ [National Register of Legal Acts of the Republic of Belarus], 2008, no 240, article 5/28411.
6. Natsional´nyy reestr pravovykh aktov Respubliki Belarus´ [National Register of Legal Acts of the Republic of Belarus], 2009, no 287, article 3/2348.
7. Vedomosti Parlamenta Respubliki Kazakhstan. 2006. № 24. St. 147.
8. Martynenko I.E. The problem of the unification of legislation against trafficking in cultural property in the conditions of the Customs Union of Russia, Belarus and Kazakhstan. Yurist, 2011, no 10, p. 73–77.
9. Kazakhstanskaya Pravda, 2007, no 85, 7 June.
10. Kazakhstanskaya Pravda. 2015. № 49. 14 mar.
11. Kazakhstanskaya pravda. 2013. № 244. 3 avg.
12. ERKINTOO. 2009. № 25.
13. ERKINTOO. 2003. № 10.
14. Bulletin of the Congress of People´s Deputies and the Supreme Court, 1993, no 20, article 718.
15. Collection of the legislation of the Russian Federation, 2002, no 26, article 2519.