In this article the author shares her experience on how to develop sociocultural competence by means of the literary and theatrical project on English classes. The Author´s need of appealing to the study of literature and theatreof the country which language is learned is caused by the nowadays increased necessity in cross-cultural communication and cooperation. The search for the solution led to the idea to organize the process of training English language on the basis of modern educational technologies allowing to improve educational process, to increase efficiency and quality of its organization. The method of projects became one of the primary ones. The author offers the creative project "Literary Drawing Room" with staging elements allowing to create the language environment, maintaining interest in studying of English and motivation for the new knowledge. The theatrical project became another integral part of the educational process organized by the author of this article. She refers to the prominent educatorswho proved the expediency of carrying out theatrical classes in general education process. The participation of the drama school headed by the author of this article in the International Theater Festivals in Russia and abroad, receiving Grants and recognition are a bright confirmation of the right choice of the literary and theatrical project as a way to polycultural personality formation prepared for cross-cultural communication.
experience, sociocultural competence, method of projects, literary and theatrical project, stages of the project, algorithm of activity, Literary Drawing Room, theatre, performance, International Theatrical Festival, expedience, staging skills, language skills, means of advancing knowledge, improve the culture, motivation, polycultural personality, cross-cultural communication.
В настоящее время существенно изменился социокультурный контекст изучения иностранных языков в России. Значительно возросла образовательная и самообразовательная функции иностранных языков в школе, вузе, профессиональная значимость на рынке труда в целом. Усилилась мотивация в изучении языков международного общения.
Знание особенностей культуры страны изучаемого языка не менее важно, чем владение самим языком. Обучающиеся учатся воспринимать чужую культуру как равноценную (при всей ее непохожести) и достойную рассмотрения благодаря ее уникальности.
Литература же как часть культуры страны изучаемого языка может стать хорошим подспорьем в социокультурном развитии обучающихся. Литературный и театральный проекты удачно могут вписаться в образовательный процесс институтов гуманитарного профиля в рамках практического профильного курса на иностранном языке или отдельного факультативного курса.
Для осуществления данного проекта предлагается использовать метод проектов.
Осуществление проекта проводится в три этапа: подготовительный, основной и заключительный. На каждом этапе решаются определенные задачи, определяется характер деятельности всех участников проекта.
В данной статье мне бы хотелось остановиться на следующих творческих проектах: «Литературная гостиная» с элементами театрализации и театральный проект.
1. Zaharkina S.V. Teatralno-yazikovoy sotsium kak sredstvo povysheniya motivatsii shkolnikov pri obuchenii anglyskomy yazyku [Theater-language Society as a Means to Increase the Motivation of Pupils with Learning English Language]. Inostrannye yazyki v shkole [Foreign languages in school]. 2006, i. 5, pp. 21–28.
2. Zlotnikov V. Teatr zakhvatyvayet shkolu [Theatre Captures School]. Litseyskoye i gimnazicheskoye obrazovaniye [Lyceum and gymnasium education]. 2007, i. 6, pp. 91–95.
3. Selevko, G.K. Sovremennyie obrazovatelnyie tehnologii [Modern Educational Technologies]. Moscow, Narodnoe obrazovanie Publ., 1998, p. 256.
4. Turaeva M.V. Formirovanie sotsiokulturnoy kompetentsii [The Formation of Social Compitence]. Available at: es1301.ru