SYSTEMATIC APPROACH TO THE MANAGEMENT OF LABOUR MOTIVATION OF PERSONNEL SERVICE ORGANIZATIONS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article discusses the components of the system of labour motivation. The author conducted a comparative analysis of the concept of “work motivation”. Presents the components of work motivation in the context of a systematic approach. The introduction of a systematic approach in the activities of the service organization will optimize the management of human resources, which in turn, will increase its competitive advantage. The author focuses on trichotomies the nature of labour motivation, namely the presence of three interdependent subsystems. In connection with this motivation should be considered it must be based on three components — a set of motives, incentives and employment. The main elements of the system work motivation service organizations include: the content of the work, wages, social contacts, self-education and support, autonomy, self-realization, organizational culture.

Keywords:
employment, motives, incentives, systematic approach, personnel policy.
Text

ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ПОНЯТИЯ «ТРУДОВАЯ МОТИВАЦИЯ»

Сегодня одним из приоритетных вопросов управления человеческими ресурсами является обеспечение эффективной мотивацией в повседневной трудовой деятельности.

Трудовая мотивация относится к числу актуальных проблем, которая исследуется учеными и практиками как движущая сила поведения руководителей и специалистов в развитии системы управления трудовой деятельностью, необходимость формирования новых подходов к мотивации в связи с динамикой человеческого фактора в сервисных организациях.

Важно отметить, что мотивация труда выступает как экономический инструмент, способный к приращению общих и профессиональных знаний с целью удовлетворения разнообразных потребностей.

В контексте нашего исследования особого внимания заслуживает точка зрения П.М. Першукевича, утверждающего, что мотивация — это весь комплекс мер внутренних психологических условий формирования или активизации определенного мотива поведения. Условия эти включают формирование мотивирующей среды, экономических потребностей, ценностных ориентаций, интересов и их актуализацию на основе стимулов или необходимости [1], а также определение мотивации как сложившегося процесса воздействия на интересы человека, предложенное А.М. Югай [2].

Большинство ученых едины во мнении, что главная функция мотивации труда — это воздействие на человека с помощью различных мер с целью активизации его способностей. Следуя логике, мы определяем трудовую мотивацию как процесс выбора человеком различного типа трудового поведения, обусловленный непосредственным воздействием потребностей и связанных с их удовлетворением ожиданиями, приводящий к ориентации на достижение определенных целей.

References

1. Kibanov A.I. Motivation of labor activity [Motivation work: studies]. Samara, СGTU Publ., 2001.

2. Lapigin U.N. System organization management. [System management organization]. Мoscow, МESI Publ., VLGU Publ., VIB Publ., 2002.

3. Lysenko V.V. Evaluation of consumer preferences in the sphere of tourist services as a basis for the development of complex marketing area. Vestnik Belgorodskogo universiteta cooperatsii, economiki i prava [Bulletin Belgorod University of Cooperation, Economics and Law]. 2014, I. 1(49), pp. 430–436. (in Russian)

4. Makrinova E.I., Lysenko V.V. Centuries the Study of the category of «loyalty» in the theory of relationship marketing. Sovremennye problem nauki I obrazovaniya [Modern problems of science and education]. 2014, I. 3, pp. 410. (in Russian)

5. Makrinova E.I., Muhina M.G. Personnel evaluation of consumer cooperation organizations using the method of «assessment center». Vestnik Belgorodskogo universiteta cooperatsii, economiki I prava [Bulletin Belgorod University of Cooperation, Economics and Law]. 2008, I. 1, pp. 86–90. (in Russian)

6. Makrinova E.I., Muhina M.G. The method of complex evaluation of managerial personnel in the organizations of consumer cooperation. Fundamentalnie issledovania. [Basic Research]. 2012, I. 3–3, pp. 696–701. (in Russian)

7. Mukhina M.G. Socio-economic aspects of the assessment of managerial personnel in the organizations of consumer cooperation. Cand. Diss. Belgorod, 2011. (in Russian)

8. Marchenkova L.М., Plotnikov V.А., Rudakova О.V. Human and intellectual capital as the basis of innovative development of the industry. Izvestia Iugo-Zapadnogo gosudarstvennogo universiteta. [Proceedings Southwestern State University]. 2012, I. 1–2, pp. 205–210. (in Russian)

9. Rozdolskaia I.V., Makrinova E.I. Monitoring of motivation of the personnel of consumer cooperation organizations: organizational-methodological framework and empirical study. Economika i predprinimatelstvo [Economics and Entrepreneurship]. 2009, I. 1, pp. 57–65. (in Russian)

10. Iadov V.A. Labor motivation: problems and ways of research. Coveyskaia sociologia. [Soviet sociology]. Мoscow, Nauka Publ., 1982. V. 2.

11. Deal T., Kennedy A. Corporate Cultures: The rites and Rituals of Corporate life. М., 1982.

Login or Create
* Forgot password?