IMPLEMENTATION OF DIDACTIC PRINCIPLES OF STUDENTS’ RESEARCH POTENTIAL DEVELOPMENT IN SUBJECT ORIENTED EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article deals with the essence of the concept of "development of students’ research potential", shows the relationship between didactic regularities and principles of development of students’ research potential, specifies the ways to implement the didactic principles of high school students’ research potential development in subject oriented educational practice.

Keywords:
development of research potential, high school students, didactic principles, didactic regularities, subject oriented education.
Text

При переходе к новому образовательномустандарту в профильном обучении актуализируется значимость дополнения инвариантного содержания обучения старшеклассников тем, что отражает передний край развития науки (научными достижениями сегодняшнего дня и неустоявшимися, гипотетическими знаниями), а также объектами для размышления и наблюдения («знанием неопознанного», «ученым незнанием»), которые в будущем приведут к формулированию новых проблем и гипотез. Реализация нового содержания в профильном обучении позволит увеличить время работы ученика с гипотетическими знаниями, позволяющими ему искать способы обоснования появления проблем и гипотез, а также с объектами потенциального знания (зарегистрированными в научном мире фактами, которые могут только служить для постановки новых проблем), дающими возможность осуществлять первые пробы формулирования проблем и гипотез. Новое содержание профильного обучения позволит школьникам:

  • более глубоко осмыслить динамику научного знания;
  • выразить отношение к движущемуся научному знанию;
  • проявить инициативу, критичность мышления;
  • в наибольшей мере реализовать свой исследовательский потенциал.
References

1. Blauberg I.V. Stanovlenie i sushchnost’ sistemnogo podkhoda [Formation and nature of the system approach]. Moscow, Nauka Publ., 1973. 271 p.

2. Danilyuk A.Ya. Printsip kul’turogeneza v obrazovanii [The principle of cultural genesis in education]. Pedagogika [Pedagogy]. 2008, I. 10, pp. 3–8.

3. Isaeva N.I. Psikhologicheskie usloviya razvitiya nauchnogo potentsiala lichnosti [Psychological conditions of development of scientific potential of the person]. Razvitie nauchnogo potentsiala lichnosti: teoriya, diagnostika, tekhnologiya [Development of scientific potential of personality theory, diagnostics, technology]. Belgorod, Izd-vo NIU «BelGU» Publ., 2011, pp. 93–127

4. Kudryavtsev V.T. Kreativnaya tendentsiya v psikhicheskom razvitii rebenka [Creative trend in the mental development of the child’s first reading]. Pervye chteniya pamyati V.V. Davydova [memory VV Davydov]. Riga; Moscow, 1999, pp. 57–100

5. Mayer A.A. Na puti k sistemnomu predstavleniyu detstva v nauchnoy kartine mira [Towards a systematic picture of childhood in the scientific world picture]. Vestnik VyatGU [Herald of Vyatka State University]. 2008, I. 3 (3). V. 3. Pedagogika i psikhologiya, pp. 44–48

6. Makotrova G.V. Universal‘nye uchebnye deystviya v otsenke razvitiya issledovatel‘skogo potentsiala shkol‘nika [Universal learning activities in the assessment of research capacity schoolboy]. Standarty i monitoring v obrazovanii [standards and monitoring in education]. 2014, I. 6, pp. 23–26

7. Makotrova G.V. Issledovatel‘skiy potentsial shkol‘nikov: kul‘turogeneticheskiy podkhod [The research capacity of pupils: kulturogenetichesky approach]. Narodnoe obrazovanie [Education]. 2014, I. 5, pp. 171–179

8. Makotrova G.V. Psikhologicheskie usloviya informatsionno-kommunikatsionnogo soprovozhdeniya tvorcheskogo samorazvitiya starsheklassnikov [Psychological conditions of information and communication support of creative self-development of senior]. Sb. materialov Vserossiyskoy zaochnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem «Razvitie odarennosti v sovremennoy obrazovatel’noy srede» (Belgorod, 2 oktyabrya 2012 g.) [Materials All-Russia correspondence scientific-practical conference with international participation „The development of talent in the modern educational environment“ (Belgorod, October 2, 2012)]. Belgorod, Izd-vo OOO «GiK» Publ., 2012, pp.110–115

9. Perminova L.M. Didakticheskiy eksperiment kak sredstvo razvitiya teorii i praktiki obucheniya [Didactic experiment as a means of developing the theory and practice of training]. Osnovnye tendentsii razvitiya obrazovaniya: teoriya i praktika: Sbornik tr. Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Major trends in education: Theory and Practice: A Collection of mp. All-Russian scientificpractical conference]. Moscow, FGBNU «ISTO RAO» Publ., 2014, pp. 17–22

10. Podd’yakov A.N. Issledovatel’skoe povedenie: strategii, poznaniya, pomoshch’, protivodeystvie, konflikt [Exploratory behavior: strategy, knowledge, support, fighting, conflict]. Moscow, PER SE Publ., 2006, pp. 15

11. Podd’yakov N.N. Psikhicheskoe razvitie i samorazvitie rebenka ot rozhdeniya do 6 let [Mental development and self-development of the child from birth to 6 years]. St. Petersburg, Agentstvo obrazovatel’nogo sotrudnichestva, Obrazovatel’nye proekty Publ., Rech’ Publ.; Moscow, Sfera Publ., 2010.144 p.

12. Kraevskiy V.V., Lerener I.Ya. Teoreticheskie osnovy soderzhaniya obrazovaniya [Theoretical basis of the content of education]. Moscow, Pedagogika Publ., 1983. 352 p.

13. Shiyanov E.N. Razvitie lichnosti v obuchenii [Personal development training in]. Moscow, Izdatel‘skiy tsentr «Akademiya» Publ., 1999. 288 p.

Login or Create
* Forgot password?