INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) USE BY ADDITIONAL EDUCATION TEACHER IN JUNIOR SCHOOLCHILDREN’ DESIGN ACTIVITY ORGANIZATION (ARTS AND CRAFTS DIRECTION)
Abstract and keywords
Abstract (English):
Questions related to information and communication technologies (ICT) use at the organization of design activity in additional education are considered in this paper. Project’s main stages have been marked, ICT use forms at the design activity’s different stages have been revealed.

Keywords:
additional education, design activity, project, information and communication technologies.
Text

Окончание. Начало в № 2, 3 — 2015.

ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ ПЕРВОГО ГОДА ОБУЧЕНИЯ

Анализ итогов проектной деятельности школьников первого года обучения выявил получение высоких личностных результатов:

  • крепли навыки сотрудничества со сверстниками и взрослыми;
  • развивалась самостоятельность;
  • углублялся интерес к проектной деятельности.

Кроме того, обучающиеся:

  • наряду с развитием традиционных навыков письма овладевали клавиатурным письмом;
  • знакомились с основными правилами оформления и редактирования текста;
  • получали опыт работы в графическом редакторе изображений.

Также участники проекта:

  • с интересом использовали средства ИКТ для решения познавательных задач;
  • получили первоначальные умения работы в информационной среде;
  • совершенствовали предметные умения в различных видах декоративно-прикладного искусства и способность использовать их для решения художественных задач.
References

1. Kontseptsiya razvitiya dopolnitel’nogo obrazovaniya detey [The concept of additional education of children]. Available at: http://government.ru/media/files/ipA1NW42XOA.pdf (accessed 15 May 2015).

2. Mezhvedomstvennaya programma razvitiya dopolnitel’nogo obrazovaniya v Rossiyskoy Federatsii do 2020 goda [Inter-agency program for the development of additional education in the Russian Federation until 2020]. Available at: http://minobrnaukirf/dokumenty/3825/fayl/2606/mezhvedomstvennaya%20programma.pdf (accessed 15 May 2015).

3. Polat E.S. Novye pedagogicheskie i informatsionnye tekhnologii v sisteme obrazovaniya [New teaching and information technology in education]. Moscow, Akademiya Publ., 2001.

4. Sergeev I.S. Kak organizovat’ proektnuyu deyatel’nost’ uchashchikhsya [How to organize project activities of students]. Moscow, Arkti Publ., 2007.

5. Orlova L.A. Uchastie mladshikh shkol’nikov v proektno-issledovatel’skoy rabote [The participation of younger schoolboys in the design and research]. Nachal’naya shkola [Elementary School]. 2007, I. 3, pp. 28–33.

6. Savenkov A.I. Metodika issledovatel’skogo obucheniya mladshikh shkol’nikov [The methodology of the research training of younger schoolboys]. Samara, Uchebnaya literature Publ., 2004.

7. Selevko G.K. Pedagogicheskie tekhnologii na osnove informatsionno-kommunikatsionnykh sredstv [Pedagogical technologies based on information and communication tools]. Moscow, NII shkol’nykh tekhnologiy Publ., 2005.

8. Federal‘nyy gosudarstvennyy obrazovatel‘nyy standart nachal‘nogo obshchego obrazovaniya [The federal state educational standard of primary education]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2009.

Login or Create
* Forgot password?