Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers songs as a significant resource for learning the English language. Psychological, pedagogical and language reasons for using the songs as a tool for teaching the language are considered. Physiology and psychology of perception, context, and narrative, emotive and appellative functions of this music genre as well as social and cultural components are seen as important components of the song genre. The author realizes that listening to songs should be reasonably limited and looks upon the criteria of songs selection. The author gives an example of a lesson devoted to the financial crisis and its consequences. The lesson is based on an authentic narrative song on social and economic issues. The artistic and language features of this text material are studied. Communicative tasks are designed.

Keywords:
song genres, unconscious memorization, functionality, narrative character, terms, jargon, metaphor.
Text

История песни как наиболее древнего рода вокальной музыки насчитывает тысячелетия. Первые песни появились как отражение жизненных событий – рождение и воспитание детей, любовь и свадьба, профессиональные занятия и ремесленничество, войны и смерть. С помощью песен человек выражал свое мировидение и передавал потомкам накопленные знания и опыт. Цели появления песенного жанра – это передача социокультурной, историко-политической, профессионально ориентированной и бытовой информации, эмоциональное воздействие и средство убеждения. Не случайно в древние времена песни служили инструментом магического и ритуального воздействия, личностная нота которых вносила дополнительные смысловые оттенки в социальную суть текста и мелодии.

С течением времени песенные каноны, такие как композиционная структура, связь музыки и слова, состоящая в равенстве строф и куплетов, ритмике припевов, законченности мысли и обобщенности мелодии, привели к дроблению песенного жанра. Так появились исторические, революционные, городские, студенческие, застольные, шутовские и сатирические песни.

References

1. Goykhman O.Ya. The Modern Society: Information or Communication? Mordern communication studies. № 6, 2014, pp. 4–9 (in Russian)

2. Gorkaltseva E.N. Development of cognitive and communicative skills through listening to English pop songs in the process of learning English. Tomsk State Pedagogical University Bulletin. 2012, I. 4, pp. 115–118. (in Russian)

3. Zstitkova E.V., Kachalov E.V. Misic compositions as a means of learning the ways of foreign language communication. Tomsk State Pedagogical University Bulletin. 2007, I. 4, pp. 104–108. (in Russian)

4. Kienya N. Polyglot Dmitriy Petrov. Izvestia, 27 June 2007. Avaialble at: http://izvestia.ru/news/326023 (accessed 19 April 2015).

5. Kochetova V.A., Danova V.N. Work with music material as a way of speech activities activation at a German lesson. Orenburg State Pedagogical University Bulletin. Online journal. Available at: http://www.vestospu.ru 2012 № 1, pp. 67–73 (accessed 19 May 2015).

6. Passov E.I. Fundementals of communicative methods of foreign language teaching. Moscow, RusskiyYazik Publ., 1989 – 276 p. (in Russian)

7. Check N.V., Nechiporuk T.V. The use of different genres of youth music in teaching first-year students of technical universities. Sevastopol national technical university bulletin: collection of scientific works. I. 144. 2013, pp. 165–170. (in Russian)

8. Shirokikh A. Yu. The Ways of Random Memorization in Learning English Terminology. Actual Issues of Humanitarian and Natural Sciences. I. 9. 2014, pp. 248–252. (in Russian)

9. BirdMichael. Financial Meltdown Rap: Song Explaining the Financial and Economic Crisis. Available: Http://Www.Youtube.Com/Watch?V=Lrbupsvbhb8 (accessed 19 April 2015).

10. Nation I.S.P., Learning Vocabulary in Another Language – Cambridge University Press, 2001, 470 p.

Login or Create
* Forgot password?