FORMS OF EFFECTIVE COOPERATION BETWEEN EMPLOYERS AND HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Abstract and keywords
Abstract (English):
Traditional and innovative forms of cooperation between higher education institutions and employers are discussed. Advantages and difficulties related to creation of fundamental chairs at region’s enterprises and organizations have been considered. Solutions of problems appearing while creating fundamental chairs at Omsk State Pedagogical University have been presented.

Keywords:
higher education, employer, fundamental chairs.
Text

Эффективное взаимодействие образовательных организаций высшего образования и работодателей является необходимым условием полноценного развития системы высшего образования и рынка труда в России. Стимулирование данного взаимодействия подразумевает согласованность действий всех заинтересованных сторон, наличие взаимопонимания между ними и стремления к выработке общего видения ситуации [1]. Актуальность поставленной задачи возрастает в связи с кризисными явлениями в отечественной экономике, которые не только предъявляют новые требования и ставят задачи перед системой образования, но и в корне меняют приоритеты кадровой политики работодателей [2].

Для эффективного участия образовательных организаций высшего образования в решении задач, связанных с вопросами кадровой политики предприятий и организаций, необходимо решить, на наш взгляд, следующие задачи:

  • построение системы практикоориентированности высшего образования;
  • адаптация актуализированных федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования третьего поколения к требованиям рынка труда;
  • совершенствование форм и методов эффективного взаимодействия образовательных организаций высшего образования и предприятий.
References

1. Peresypkin A.P. Professional personnel training: institute of higher education enterprise interaction and development of students’ professional capacities. The Advanced Science Journal. I. 12 (2013), pp. 91–94.

2. Kharina O.S. Napravleniya vzaimodeystviya vuzov i predpriyatiy, sposobstvuyushchie razvitiyu chelovecheskogo kapitala [Areas of interaction at the universities and enterprises promoting the human capital development]. Vestnik Universiteta (Gosudarstvennyy universitet upravleniya) [University Bulletin (State University of Management)]. 2015, I. 6, pp. 293–297. (in Russian)

3. Levitskaya I.A. Future expert’s competitiveness as a determinant factor of higher vocational education. European journal of contemporary education. 2012, V. 2, I. 2, pp. 144–148.

4. Koenen A.-K. A phenomenographic analysis of the implementation of competence-based education in higher education: Original Research Article. Teaching and Teacher Education, V. 50, August 2015, pр. 1–12.

5. Kuzmina, A.A. Employers and educational institutions cooperation monitoring. International journal of experimental education. 2009, I. 1, pp. 2–5.

6. 6. Guskova M.V. Vzaimodeystvie rabotodateley i vuzov: vchera, segodnya, zavtra [The interaction of employers and higher education institutions: yesterday, today, tomorrow]. Ekonomika obrazovaniya [economics education]. 2012, I. 4, pp. 60–64. (in Russian)

7. Volokh O.V. Strategiya razvitiya vysshey shkoly Rossii kak edinogo obrazovatel’nogo kompleksa [The strategy of development in Russian higher education as a unified educational complex]. Vestnik Universiteta (Gosudarstvennyy universitet upravleniya) [University Bulletin (State University of Management)]. 2012, I. 12, pp. 21–24. (in Russian)

8. Volokh O.V. Formirovanie strategii razvitiya pedagogicheskogo universiteta v sovremennykh usloviyakh [The strategy formation in the development of pedagogical university in modern conditions]. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka [Pedagogical Education and Science]. 2015, I. 1, pp. 45–52. (in Russian)

9. Volokh O.V. Podgotovka pedagogicheskikh kadrov v usloviyakh setevogo regional’nogo vzaimodeystviya [Pedagogical staff training in the conditions of network regional cooperation]. Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gertsena [Proceedings of the State Pedagogical University of Russia named after A.I. Herzen]. 2014, I. 166, pp. 144–150. (in Russian)

10. Drobotenko J.B. Sovremennyy pedagogicheskiy vuz v usloviyakh sotsiokul’turnykh izmeneniy [The modern pedagogical institute of higher education in the conditions of sociocultural changes]. Vestnik Omskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Gumanitarnye issledovaniya [Bulletin of the Omsk State Pedagogical University. Studies in the Humanities]. 2014, I. 1, pp. 118–121. (in Russian)

11. Action Plan («roadmap») «Changes in the social sphere aimed at improving the effi ciency of education and science». Available at: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70191846/#ixzz3XpJq2oDU (accessed 20 April 2015).

Login or Create
* Forgot password?