The article presents organizational and pedagogical conditions of professional and personal development of teachers in the process of clusterization (creation of educational complexes) of educational institutions. The accent is made on the diagnostics of teachers’ professional and personal development and following managerial decisions that providelearnercentered approach in the system of adults’ education.
axiological approach, cluster method, resource method, model of educational institution, organizational and pedagogical structure of management.
Идущие в России глобальные социально-экономические реформы вызывают необходимость системных изменений во всех сферах жизни общества, в том числе и в образовании.
Реформирование общеобразовательных организаций в Москве вызвано необходимостью создания оптимальных условий для развития всех субъектов образовательного процесса. Однако особые затруднения руководители таких организаций испытывают в вопросах управления из-за отсутствия научно обоснованных систем управления, обеспечивающих доступность, качество и эффективность образования, подготовку педагогических кадров к реализации ФГОС.
1. Vyzhletsov G.P. Aksiologiya kul’tury [Axiology culture]. St. Petersburg, SPbGU Publ., 1996.
2. Malyakova N.S. Stanovlenie tsennostnykh osnov organizatsii zhizni shkoly. Kand. Diss. [Formation of valuable bases of the organization of school life. Cand. Diss.]. St. Petersburg., 2001.
3. Slastenin V.A. Pedagogika [Pedagogy]. Moscow, Akademiya Publ., 2002.
4. Chizhakova G.I. Teoreticheskie osnovy stanovleniya i razvitiya pedagogicheskoy aksiologii. Dokt. Diss. [Theoretical bases of formation and development of pedagogical axiology. Doct. Diss.]. Moscow, 1999.