PEDAGOGICAL CREATIVITY AS ONE OF THE CONDITIONS ENSURING THE PROPER QUALITY OF PROFESSIONAL ACTIVITIES
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper analyzes the concept of pedagogical creativity, which is considered to bу an important feature portraying a modern teacher and one of the important conditions to ensure the proper quality and efficiency of a teacher’s professional activities.

Keywords:
creativity, fluidity, pedagogical creativity, subject of professional creativity, creative potential of a teacher’s personality, creative activities, imaginative thinking, pedagogical activities, teacher’s culture, pedagogical creativity criteria, adaptive behavior, professional development.
Text

Интеллектуализация всех сторон социальной, экономической и производственной деятельности становится одной из ведущих закономерностей нашего времени. Одновременно, часто как следствие, наблюдается рутинизация интеллектуального труда. Возникает ситуация, когда более значимым для управления профессиональным развитием, проектированием и реализацией систем профессионального образования и повышения квалификации становится не антиномия умственный труд — физической труд, а различение творческого и рутинного труда. При этом «в структуре рабочей силы в целом происходит сдвиг … доля работников физического труда убывает с одновременным изменением содержания самого труда»1.

В настоящее время снова активно дискутируется вопрос о том, каким должен быть современный учитель, какими знаниями, навыками, качествами, компетенциями он должен обладать. Среди разных характеристик, которые называются в качестве необходимых составляющих профессиональной деятельности современного педагога, часто называют творческий подход к педагогической деятельности.

_________________

1 Новиков А.М. Российское образование в новой эпохе / Парадоксы наследия, векторы развития. — М.: Эгвес, 2000. — С. 21–22.

References

1. Andreeva O.A. Risk i improvizatsiya kak momenty tvorchestva (filosofskiy analiz) [Risk and improvisation as moments of creativity (philosophical analysis)]. Rostov-on-Don, 1989.

2. Vayntsvayg P. Desyat’ zapovedey tvorcheskoy lichnosti [Ten Commandments creative personality]. Moscow, 1990.

3. Kan-Kalik V.A., Nikandrov V.D. Pedagogicheskoe tvorchestvo [Pedagogical creativity]. Moscow, 1990.

4. Kashapov M.M. Psikhologiya tvorcheskogo myshleniya professionala [Psychology of creative thinking professional]. Moscow, 2006.

5. Kodzhaspirova G.M. Pedagogika [Pedagogy]. Moscow, 2010.

6. Kriger E.E. Tipy situatsiy neopredelennosti v professional’noy deyatel’nosti pedagoga [Types of situations of uncertainty in the professional educator]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Bulletin of Tomsk State Pedagogical University]. 2014, I. 1 (142).

7. Mitina L.M. Psikhologiya truda i professional’nogo razvitiya uchitelya [Psychology of work and professional development of teachers]. Moscow, Akademiya Publ., 2004.

8. Panov A.I. Pedagogicheskoe tvorchestvo: strukturno-analiticheskiy aspekt [Pedagogical work: structural and analytical aspect]. Tomsk, OGU «RTsRO» Publ., 2003.

9. Robinson K. Prizvanie. Kak nayti to, dlya chego vy sozdany, i zhit’ v svoey stikhii [How to find what you created, and live in his element]. Moscow, 2013.

10. Shcherbakova T.N. Tvorchestvo v deyatel’nosti sovremennogo pedagoga [Creativity in the activities of the modern teacher]. Aktual’nye voprosy sovremennoy pedagogiki: materialy IV MNK (g. Ufa, noyabr’ 2013 g.) [Actual problems of modern pedagogy: materials of the IV OLS (Ufa, November 2013)]. Ufa, Leto Publ., 2013. Р. 21–25.

11. Nechaev N.N. Professionalizm kak osnova professional’noy mobil’nosti [Professionalism as a basis of professional mobility]. Moscow, 2005.

Login or Create
* Forgot password?