The article deals with the problems of formation of the contents of professional education in the fi eld of physical culture and sports (FC and S). The analysis of sports coach’ professional standard is given in connection with regulatory changes in the system of professional education. Modern content of professional education is based on the competency approach. Competencies must be included into professional standards and in connection with the kinds of activities and functions of sports coach according to the National Classifi er of Positions.
job profi le diagram, qualifi cation characteristics, ability, sport coach activities, sport coach functions.
С 1 сентября 2013 года вступил в силу Федеральный закон «Об образовании» и Приказ Министерства образования и науки РФ «Об утверждении Порядка организации и осуществления образовательной деятельности по дополнительным профессиональным программам» [4, 6]. Нормативно-правовые изменения в системе профессионального образования [4, 6] влекут за собой необходимость доработки профессиональных стандартов в сфере ФКиС с целью конкретизации компетенций и видов деятельности в соответствии с должностями, существующими в отрасли.
Мы рассмотрели данный Приказ [4] в связи с разработанным профессиональным стандартом «Спортивный тренер». На наш взгляд, стандарт не соответствует выше упомянутому Приказу и Закону РФ «Об образовании» [6] , так как не содержит компетенций, а также видов и характеристик деятельности в соответствии с разными областями сферы ФКиС (физическое воспитание, массовый спорт, спорт высших достижений и др.) и различными субъектами професиональной деятельности (дети, подростки, взрослые).
1. Belyaev V.S., Nikolaeva N.I. Sootvetstvie profilya vypusknikov vuza perechnyu dolzhnostey v sfere fizicheskoy kul’tury i sporta (stat’ya) [Value Profile graduates list of positions in the sphere of physical culture and sports (article)]. Kul’tura fizicheskaya i zdorov’e [Physical Culture and Health]. 2012, I. 2 (38), pp. 63–67.
2. Korkh A.Ya. Trener: deyatel’nost’ i lichnost’ [Coach: activities and personality]. Moscow, Terra-Sport Publ., 2000. 120 p.
3. Nikolaeva N.I., Rodionov V.A. Professional’noe stanovlenie studentov vuzov fizicheskoy kul’tury i ikh gotovnost’ k budushchey professional’noy deyatel’nosti [Professional formation of students of high schools of physical training and readiness for the future professional activity]. Yuridicheskaya psikhologiya [Legal psychology]. 2014, I. 1, pp. 33–36.
4. Prikaz Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossiyskoy Federatsii ot 1 iyulya 2013 g. № 499 «Ob utverzhdenii Poryadka organizatsii i osushchestvleniya obrazovatel’noy deyatel’nosti po dopolnitel’nym professional’nym programmam» [The Ministry of Education and Science of the Russian Federation from July 1, 2013 № 499 “On approval of the organization and implementation of educational activities for additional professional programs”]. RG [Russian Newspaper]. 2013, 28 August.
5. Prokhorov V.N., Podol’skiy V.G. Issledovanie nekotorykh storon deyatel’nosti trenera DYuSSh [A study of some aspects of the activities of Youth Coach]. Teoriya i praktika fiz. kul’tury [Theory and Practice nat. culture]. 1978, I. 2, pp. 38–40.
6. Federal’nyy zakon ot 29 dekabrya 2012 g. № 273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii» [Federal Law of December 29, 2012 № 273-FZ “On Education in the Russian Federation”]. SZ RF.